SKUAD 42 RELA BERJAYA MENGHARUNGI CABARAN 2011

SKUAD 42 RELA BERJAYA MENGHARUNGI CABARAN 2011
Skuad 42 RELA Yang Dipilih Oleh IPD MT Sejak 2009 Untuk Operasi Benteras Lumba Haram (Mat Rempit) Hendak Dibubarkan???

Sabtu, 31 Julai 2010

Aktiviti Operasi Benteras Samseng Jalan Raya IPD Melaka Tengah (SKUAD 42)






Kerap kali terpampang perilaku tak sihat dan keruntuhan moral yang boleh merbahayakan keselamatan kenderaan dan nyawa orang awam khususnya aktiviti merempit dan berlumba secara haram oleh anak-anak muda di jalan raya yang boleh mengundang kemalangan dan kematian pada diri mereka sendiri secara langsung.

Pihak kerajaan telah melancarkan dasar memerangi `Mat Rempit' @ `Samseng Jalan Raya' dengan menguatkuasa operasi secara besar-besaran bagi membenteras aktiviti tersebut dari berluasa. Pihak IPD Melaka Tengah telah menubuhkan satu pasukan dikenali SKUAD 42 yang terdiri penyertaan dari agensi-agensi seperti RELA, MKJR dan PVR. Pihak Trafik IPD Melaka Tengah sendiri mengetuai skuad tersebut dalam setiap operasi yang dijalankan. Pada awalnya seramai 22 orang pegawai & anggota RELA telah dipilih untuk menganggotainya oleh pihak IPD Melaka Tengah di mana kelulusan telah diberikan oleh Dato' Ketua Pengarah RELA Malaysia pada bulan Julai 2009 yang lalu. Bermulalah episod aktiviti pasukan RELA secara langsung dalam operasi-operasi SKUAD 42 sehingga sekarang. Dalam operasi khas tertentu, anggota RELA tambahan akan dipanggil dari platun-platun lain sebagai pendedahan dan pengalaman mereka tentang objektif dan cara-cara beroperasi dan sekatan jalan raya yang biasa dilakukan oleh pihak PDRM sebelum ini.

Dari masa ke semasa, pelbagai kejayaaan tangkapan dan penyitaan motosikal yang banyak melakukan kesalahan jalan raya, lebih-lebih lagi mereka yang telah disabitkan kesalahan di bawah Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 iaitu dengan cara memandu secara melulu dan membahayakan. Bukan mudah menguatkuasa operasi sebegini yang bertujuan mendidik orang awam tentang implikasi-implikasi serta risiko-risiko yang boleh mengundang bahaya sekiranya aspek-aspek keselamatan jalan raya diabaikan. Namun keselamatan diri setiap pegawai & anggota RELA tetap menjadi keutamaan dalam menjalankan tugasan membantu setiap operasi. Justeru itu, diharapkan kehadiran SKUAD 42 (RELA) yang diketuai oleh Kapt. (RELA) Suhaimi Othman menjadi perintis dan kebanggaan pasukan RELA khususnya RELA Negeri Melaka yang sering menjadi perhatian dalam masyarakat kita dewasa ini. Insya AL'lah segala amanat dan tanggungjawab yang diberikan oleh Pihak RELA Negeri & Daerah Melaka Tengah tetap kami sandang di bahu sehingga sekarang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila berikan ulasan/komen yang bernas untuk kebaikan bersama.